J. Počiatek zvažuje výstavbu 2. PPP projektu v tomto volebnom období

23.02.2013 Bratislava

Bratislava 23. februára (TASR) – Ak sa štát rozhodne budovať ďalšiu diaľnicu formou verejno-súkromného partnerstva, teda cez takzvaný PPP projekt, s výstavbou by sa začalo ešte v tomto volebnom období. Taký je zámer ministra dopravy Jána Počiatka (Smer-SD). Do roku 2016 by sa tak vyhlásila súťaž na PPP projekt, vybral víťaz a spustila výstavba ďalšej súkromnej cesty.

"Naša ambícia je, ak sa tak rozhodneme, aby sme spustili projekt ešte v tomto volebnom období," uviedol pre TASR minister Počiatek. Vláda si už stanovila, že rozpočet štátu zvládne ročne splátky za súkromné cesty najviac vo výške 260 miliónov eur. Už teraz sa spláca prvá a zatiaľ jediná cesta, ktorá sa budovala ako PPP projekt. Ide o rýchlostnú cestu R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Štát by mal za ňu za rok 2013 zaplatiť približne 130 miliónov eur. Na ďalší PPP projekt tak ostáva ročná splátka v podobnej výške, 130 miliónov.

Šéf rezortu dopravy potvrdil, že sa na ministerstve momentálne spracúva "predštúdia" o diaľnici D4, ktorá bude tvoriť obchvat Bratislavy. Posudzuje sa v nej, či by bolo pre štát výhodné stavať túto štvorprúdovku práve ako PPP projekt. Diaľnica D4 je totiž už dávnejšie považovaná za najhorúcejšieho kandidáta na súkromnú cestu. "To vôbec neznamená, že je to definitívne schválené," upozornil minister.


Erofondy na dostavbu

Počiatek pritom pripúšťa, že je tu aj určitá šanca na to, aby sa D4 financovala z eurofondov. Ale problém je v tom, že európske peniaze z tohto programového obdobia a aj z toho budúceho by nestačili na financovanie stavby. Obchvat Bratislavy si totiž podľa predpokladov vyžiada sumu vyššiu ako miliardu eur. "Navyše, v Bratislave je aj oveľa zložitejší spôsob financovania stavieb z európskych peňazí," dodal minister.

Ďalšou alternatívou na financovanie stavby je podľa Počiatka štátny rozpočet. "Ale pochybujem o tom, že by štátny rozpočet na to mal peniaze," podotkol. Z viacerých uhlov pohľadu je tak podľa Počiatka diaľnica D4 najhorúcejším kandidátom na PPP projekt.

Viacerí politici pritom v minulosti kritizovali PPP projekty a považovali ich za predražené. Podľa Počiatka je to ale "politická vec". Sú podľa neho metódy, ktorými sa posudzuje výhodnosť PPP projektu oproti klasickej výstavbe. A v prípade, že sa preukáže nevýhodnosť PPP projektu, štát ho podľa Počiatka nebude realizovať.
 

Vyberte región